Školní program poradenských služeb Mateřské školy Veltruská
- Na základě vyhlášky 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních jsou poskytovány na naší škole poradenské služby.
- Poradenské služby jsou poskytovány všem dětem, jejich zákonným zástupcům a všem pedagogickým pracovníkům, a to bezplatně.
- Poradenské služby jsou zabezpečovány ředitelkou školy, učitelkami v kmenových třídách a zároveň PPP psycholožkou Marianou Frývaldskou, která poskytuje služby přímo určené mateřské škole.
- Při poskytování poradenských služeb všichni postupují v souladu se zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů.
- Podmínkou poskytnutí poradenské služby je písemný souhlas zákonného zástupce dítěte. Souhlasu není třeba, jedná-li se o krizovou intervenci.
A: Děti
- Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj dětí a pro rozvoj jejich osobnosti v průběhu vzdělávání
- Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů dětí, které vedou k pocitu bezpečí dětí ve školním i mimoškolním prostředí, osvojování postojů, dovedností a znalostí, které dětem umožní postupně pochopit a respektovat nejen sebe, ale i ostatní děti.
- Získávání základů k osvojení takových dovedností, postojů a znalostí, které dětem umožňují přechod na I. stupeň ZŠ.
Nadané děti:
- Vyhledávání dětí nadaných a vytváření pro ně vhodné, motivující prostředí a podmínky.
- Poskytování podpůrných opatření pro děti nadané.
- Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření.
- Rozvíjení jejich schopností a dovedností.
Děti se speciálními vzdělávacími potřebami:
- Vyhledávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Poskytování podpůrných opatření pro děti se speciálně vzdělávacími potřebami.
- Sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření.
- Na základě doporučení odborných center (PPP, SPC) zajistit individuální integraci.
- Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro děti, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin.
- Podpora vzdělávání a sociálního začleňování dětí z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními – PPP, SPC.
Děti s poruchami chování:
- Předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace.
- Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními – PPP, SPC.
B: Zákonní zástupci
- Prohlubovat a zlepšovat spolupráci se zákonnými zástupci: třídní schůzky, individuální konzultace, řešení konkrétních problémů.
- Poskytovat zákonným zástupcům co nejkompletnější informace z poradenské problematiky.
- Zapojit zákonné zástupce do mimoškolních aktivit organizovaných školou.
- Pomoci zákonným zástupcům při komunikaci se školskými poradenskými zařízeními.
S čím se na všechny pedagogické pracovníky obracet?
Rodiče, zákonní zástupci:
- pokud se něco nedaří ve výchově dítěte,
- když máte podezření, že se dítěti ve škole děje něco, co by nemělo,
- když se v rodině dějí velké změny nebo se řeší problémy, které můžou mít dopad na psychiku dítěte (rozvod, úmrtí, stěhování…),
- když má dítě jakékoli psychické problémy (má z něčeho strach, stěžuje si na bolest, nevolnost, i když je zdravé apod.)
C: Pedagogové
- Rozvíjení profesních dovedností pedagogických pracovníků.
- Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí.
- Poskytovat metodickou pomoc a podporu učitelům při začleňování problematiky psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školního vzdělávacího programu.
- Pomoc při včasné intervenci u aktuálních problémů u jednotlivých dětí
Závěrečná ustanovení
Kontrolou provádění těchto služeb je prověřena ředitelka školy a zástupkyně školy
Bc. Renáta Šibravová
ředitelka školy