Charakteristika projektu:
Smyslem projektu je rozvíjet prostřednictvím různých činností kladný vztah k sobě, k prostředí, ve kterém žijeme, k přírodě. Děti se učí poznávat a chápat, že lidská činnost může životní prostředí chránit, ale také poškozovat. Hlavním cílem je přimět děti k aktivnímu přístupu k okolí a možnostem zlepšení vlastního života. V rámci projektu budou mít děti možnost v přirozených situacích, ale i zprostředkovaně si osvojovat znalosti, dovednosti a návyky potřebné k ochraně životního prostředí a k vytváření si základních ekologických návyků.
Časový rozsah:
Dlouhodobý projekt – aktivity jsou zařazovány podle plánování, které si jednotliví pedagogové zařazují podle aktuální situace do třídních vzdělávacích programů. Je využíváno situačního učení a učení prožitkem.
Cíle:
směrem k dětem:
- vytvořit u dětí úctu k životu ve všech jeho formách
- vést děti k lásce a ohleduplnosti k přírodě a k sobě navzájem
- osvojit si poznatky a dovednosti potřebné k vykonávání jednoduchých činností v péči o životní prostředí
- znát význam životního prostředí pro člověka, umožňovat dětem aktivně se podílet na jeho zlepšení, dbát o pořádek, třídit odpad, starat se o rostliny a živočichy
- umět rozlišovat faktory, které na životní prostředí působí kladně a naopak
- rozvíjet fantazii a tvořivost
- zprostředkovávat dětem jednoduché pokusy, porovnávat souvislosti a přenášet je i do jiných oblastí
směrem k pedagogům:
- vzdělaný pedagog, zajímající se o problematiku životního prostředí
směrem k materiálnímu vybavení školy:
- zdokonalovat estetické, bezpečné, zdravé prostředí v MŠ a zahradě
Průběžné činnosti:
- Pozorování
- Pokusy
- Pracovní aktivity
Obsah – směrem k dětem:
- průběžné sledování vývoje v přírodě (stromů, rostlin na zahradě nebo plánovaných vycházkách)
- pozorování a krmení ptáků, veverek na školní zahradě
- návštěva ZOO – seznamování se s životem cizokrajných zvířat
- prohlídka ekofarmy Toulcův dvůr, Radonice – seznámení s domácími zvířaty, nářadím, způsobem života
- tématické výlety do okolí Prahy
- celodenní výlet do Dinoparku v Plzni s tématem „Jak to bylo v pradávných dobách“
- návštěva Botanikusu – seznámení se s tradičními řemesly, využití přírodnin v každodenním životě
- návštěva skanzenu Lysá nad Labem – tradice Vánoce, Velikonoce
- pokusy ve třídách: pozorování klíčení různých druhů semen, péče o květiny ve třídách
- založení „dětské zahrádky“, které je spojeno s poznáním sázení, okopávání, pletí, zalévání, péčí o záhonky
- vytvoření sousoší z kamenů, polen a písku k pozorování drobných živočichů, kteří v něm našli svůj domov
- třídění odpadu do tří kategorií, které jsou dětem blízké: papír, plasty, sklo
- (v jednotlivých třídách) využití videonahrávek určených pro předškolní děti právě s touto tématikou
- využití různorodých přírodních materiálů i odpadních materiálů k rozvíjení dětské fantazie a tvořivosti
Směrem k pedagogům:
- účast na seminářích EVVO tématikou
- důsledná příprava akcí, prolínání EVVO do všech výchovných složek, být vzorem v šetření s materiálem, energií, vodou…
- vytvářet vlastní učební pomůcky k EVVO výchově
- vyhodnocování výchovné práce a začlenění výsledků dalšího období v TVP